Zmieniamy Prawo o Ruchu Drogowym
Pierwszeństwo na przejazdach, wyprzedzanie z prawej, pasy rowerowe, śluzy i kontrapasy - takie nowości mogą pojawić się w Prawie o Ruchu Drogowym jeśli tylko nam pomożesz. Poniższy tekst możesz wydrukować i wysłać pocztą tradycyjną, lub podpisać internetową petycję pod adresem: www.petycje.pl/4441.
więcej o zmianach na stronie www.rowerowy.szczecin.pl
a poniżej petycja:
Do:
Parlamentarna Grupa do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej
Przewodnicząca p. Ewa Wolak
Kancelaria Sejmu
Ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
0-22 621-54-35
Panie Posłanki, Panowie Posłowie,
Zwracam się do Was z apelem o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej na rzecz zmiany regulacji dotyczących ruchu
rowerowego w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Polska jest krajem najwyższego ryzyka dla rowerzystów. Prawie 16 zabitych rowerzystów na milion mieszkańców rocznie to niechlubny rekord Unii Europejskiej. Dla całej UE ten wskaźnik wynosi aż czterokrotnie mniej, zaledwie 4 zabitych na milion rocznie. W Danii, gdzie ruch rowerowy jest ponad dziesięciokrotnie bardziej intensywny niż w Polsce, ginie proporcjonalnie o połowę mniej rowerzystów: 7,6 na milion mieszkańców.
Około 500 zabitych rowerzystów rocznie na polskich drogach to ogromne wyzwanie. Tym bardziej że wbrew obiegowym opiniom ogromna większość z nich to nie rowerzyści pijani i nieoświetleni. To często dzieci i osoby starsze, ginące w pełnym świetle dziennym na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach. Dla ich bezpieczeństwa kluczowa jest przyjazna dla rowerzystów infrastruktura oraz przepisy jednoznacznie chroniące prawa niechronionych użytkowników dróg.
Obecnie obowiązujące przepisy dyskryminują rowerzystów i są niezgodne z międzynarodową Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym. Co więcej, nie ułatwiają, a w wielu przypadkach wręcz utrudniają budowę infrastruktury rowerowej zgodnej z dobrą praktyką krajów europejskich. Można w zgodzie z przepisami wybudować drogę rowerową, która pogorszy zamiast poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, a jednocześnie te same przepisy de facto uniemożliwiają stosowanie sprawdzonych rozwiązań z krajów UE, takich jak pasy, kontrapasy czy śluzy rowerowe na jezdni. W wielu przypadkach zachowania najbardziej bezpieczne są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to np. sposobu pokonywania rond czy przewozu dzieci w przyczepkach. W kwestii pierwszeństwa na skrzyżowaniach z przejazdami dla rowerów zapisy ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzają w błąd co do obowiązującego stanu prawnego, wynikającego z nadrzędnej Konwencji Wiedeńskiej!
Konieczne jest pilne uporządkowanie przepisów dotyczących ruchu rowerowego, i infrastruktury rowerowej. Podstawą do tego powinien być pakiet zmian, przygotowany społecznie przez organizacje zrzeszone w sieci "Miasta dla rowerów", a następnie doszlifowany w toku ponad rocznych prac z udziałem Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Liczyę na poselską inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie, co pozwoli skrócić proces legislacyjny i da szansę na wprowadzenie zmian w życie przed upływem tej kadencji parlamentu. Uważam, że byłoby to symbolicznym i godnym zwieńczeniem prac Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej.
więcej o zmianach na stronie www.rowerowy.szczecin.pl
a poniżej petycja:
Do:
Parlamentarna Grupa do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej
Przewodnicząca p. Ewa Wolak
Kancelaria Sejmu
Ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
0-22 621-54-35
Panie Posłanki, Panowie Posłowie,
Zwracam się do Was z apelem o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej na rzecz zmiany regulacji dotyczących ruchu
rowerowego w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Polska jest krajem najwyższego ryzyka dla rowerzystów. Prawie 16 zabitych rowerzystów na milion mieszkańców rocznie to niechlubny rekord Unii Europejskiej. Dla całej UE ten wskaźnik wynosi aż czterokrotnie mniej, zaledwie 4 zabitych na milion rocznie. W Danii, gdzie ruch rowerowy jest ponad dziesięciokrotnie bardziej intensywny niż w Polsce, ginie proporcjonalnie o połowę mniej rowerzystów: 7,6 na milion mieszkańców.
Około 500 zabitych rowerzystów rocznie na polskich drogach to ogromne wyzwanie. Tym bardziej że wbrew obiegowym opiniom ogromna większość z nich to nie rowerzyści pijani i nieoświetleni. To często dzieci i osoby starsze, ginące w pełnym świetle dziennym na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach. Dla ich bezpieczeństwa kluczowa jest przyjazna dla rowerzystów infrastruktura oraz przepisy jednoznacznie chroniące prawa niechronionych użytkowników dróg.
Obecnie obowiązujące przepisy dyskryminują rowerzystów i są niezgodne z międzynarodową Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym. Co więcej, nie ułatwiają, a w wielu przypadkach wręcz utrudniają budowę infrastruktury rowerowej zgodnej z dobrą praktyką krajów europejskich. Można w zgodzie z przepisami wybudować drogę rowerową, która pogorszy zamiast poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, a jednocześnie te same przepisy de facto uniemożliwiają stosowanie sprawdzonych rozwiązań z krajów UE, takich jak pasy, kontrapasy czy śluzy rowerowe na jezdni. W wielu przypadkach zachowania najbardziej bezpieczne są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to np. sposobu pokonywania rond czy przewozu dzieci w przyczepkach. W kwestii pierwszeństwa na skrzyżowaniach z przejazdami dla rowerów zapisy ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzają w błąd co do obowiązującego stanu prawnego, wynikającego z nadrzędnej Konwencji Wiedeńskiej!
Konieczne jest pilne uporządkowanie przepisów dotyczących ruchu rowerowego, i infrastruktury rowerowej. Podstawą do tego powinien być pakiet zmian, przygotowany społecznie przez organizacje zrzeszone w sieci "Miasta dla rowerów", a następnie doszlifowany w toku ponad rocznych prac z udziałem Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Liczyę na poselską inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie, co pozwoli skrócić proces legislacyjny i da szansę na wprowadzenie zmian w życie przed upływem tej kadencji parlamentu. Uważam, że byłoby to symbolicznym i godnym zwieńczeniem prac Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej.